ترانه و اهنگ سال 1402 جدید 2023 منتخب امروز شاد و غمگین

سایت موسیقی سال 1402 و 2023

تعریف سلامتی + آشنایی با سلامتی و پزشکی

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۲۴ ب.ظ

تعریف سلامت + آشنایی با سلامت و پزشکی

پزشکی و سلامت (2)

دیلی  : ایا می دانید تعریف سلامت از نظر سازمان جهانی بهداشت چیست ؟ در تعریف سازمان جهانی بهداشت که امروزه در سراسر جهان مورد توجه و استناد قرار دارد. در ماده 2 اساسنامه خود مصوب 1948 میلادی تعریف سلامت و پزشکی اینگونه است : سلامت عبارت است از حالت آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و ناتوانی.

در تعریف سلامت و پزشکی از دیدگاه  سازمان جهانی بهداشت نکات زیر گنجانده شده است:

1‌‌- نبودن بیماری و نبودن معلولیت و ناتوانی که به تنهایی نمی‌‌تواند به معنای سلامت یا تندرستی باشد.

2‌‌-  علاوه بر نبودن بیماری و ناتوانی، باید انسان یک حالت رفاه و آسایش در جنبه‌‌های جسمی، روانی و اجتماعی بهره‌‌مند باشد تا بتوان گفت از سلامت برخوردار است.

3‌‌-  این سه جنبه جسمی، روانی، اجتماعی روی هم اثر می‌‌گذارند و از یکدیگر تاثیر می‌‌پذیرند. مثلا حالات نامطلوب روانی مانند عصبانیت، افسردگی، غم و اندوه روی سلامت جسم و آسایش آن اثر بد می‌‌گذارد. همین‌‌طور روابط اجتماعی نامطلوب، هم بر سلامت جسمی و هم بر سلامت روانی اثر بد می‌‌گذارد. البته اگر نیازهای انسان فقط در حد نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی بود، این تعریف از سلامت کاملاً کافی به نظر می‌‌رسد.

پزشکی و سلامت (3)

انسان این فرق بزرگ را با حیوانات دارد که زندگی او با مرگ به پایان نمی‌‌رسد بلکه مرگ جسم او، آغاز شکل دیگری از زندگی جاودانه او است. در آفرینش انسان هدف بزرگی وجود دارد و آن حرکت به سوی کمال بی‌‌نهایت است. لذا نیازهای او از نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی و حیات او وسیع‌‌تر از ولادت تا بازایستادن قلب و تنفس است. بنابراین باید با در نظر گرفتن این دو موضوع یعنی:

1- فلسفه آفرینش انسان

2- حیات حقیقی آدمی تعریف سلامتی را باید بازنگری و اصلاح کرد و جنبه بسیار مهم روحی و معنوی نیز توجه نمود. پس تعریف جامع و مانع سلامتی رفاه و آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی نه فقط بیمار نبودن است.

پزشکی و سلامت (4)

تعریف سلامت و پزشکی معنوی چیست

اکنون به تعریف سلامت معنوی می پردازیم . حالا آموزش‌‌ها را با رهنمودهای اسلامی که ضامن حرکت تکاملی و سلامت روحی است به عنوان سلامت می‌‌شناسیم و وقتی می‌‌خواهیم راجع به بیماری صحبت کنیم فقط به بیماری تن و روان (به مفهومی که در فرهنگ‌‌های غیرالهی از روان می‌‌شناسد و ارتباطی به روح به مفهوم دینی آن، ندارد) نمی‌‌اندیشیم بلکه به پیروی از هوای نفس، حسد، گناه، کینه‌‌توزی و بدخواهی، غفلت و مانند این‌‌ها را هم بیماری می‌‌دانیم، حتی پرهیز از بعضی از این‌‌ها را به عنوان پرهیز از بیماری‌‌های واگیردار (مثل تجمل‌‌پرستی، غیبت و …) مورد توجه قرار می دهیم . راز سلامتی در چیست ؟

پزشکی و سلامت (5)

تعریف سلامت و پزشکی

بهداشت عبارت است از تامین، حفظ و بالا بردن سطح سلامت. تعریف بهداشت را علم و هنر پیشگیری از بیماری‌‌ها، طولانی کردن عمر، بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر از راه کوشش‌‌های دسته‌‌جمعی افراد به منظور سالم‌‌سازی محیط، کنترل بیماری‌‌های واگیردار، آموزش همگانی، راه‌‌های دست‌‌یابی به سلامت و نیز خدمات پزشکی و مراقبتی برای تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری‌‌ها و فراگیرسازی یک نظام اجتماعی که در آن، انسان از امکانات لازم برای حفظ سلامت خود برخوردار باشد، معنی کرده‌‌اند.

پزشکی و سلامت (1)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی